Sunday, April 26, 2009

Nota 1

Kajian tindakan juga dikenali sebagai penyelidikan gunaan.
Masalah kajian tindakan ini boleh wujud dalam konteks bilik darjah ataupun dalam konteks persekitaran sekolah atau komuniti.

Carl & Kemmis (1986) berpendapat:

“Action research is a form of self-reflective enquiry undertaken by participants (teachers, students or principals, for example) in social (including educational) situations in order to improve the rationality and justice of (a) their own social or educational practices, (b) their understanding of these practices, and (c) the situations (and institution) in which these practices are carried out.”

Gay & Airasian (2000) berpendapat kajian tindakan sebagai:

“…a process in which individual or several teachers collect evidence and make decisions about their own knowledge, performance, beliefs, and effects in order to understand and improve them"

Kajian tindakan bukan sahaja boleh dijalankan dalam konteks kelas tetapi juga dalam komuniti pendidikan dan komuniti yang berhubungan dengan pendidikan dan sekolah.

Creswell (2005) membahagikan kajian tindakan kepada dua jenis, iaitu
i. kajian tindakan amalan (practical action research)
ii. kajian tindakan penyertaan (participatory action research)

Kajian tindakan amalan melibatkan peninjauan amalan guru dalam konteks bilik darjah. Manakala kajian tindakanpenyertaan melibatkan kajian tentang isu-isu sosial yang menganggu perkembangan pelajar.
Kajian tindakan mempunyai kitaran tertentu, diantara model kitarannya adalah:
1. Gelung kajian tindakan yang 4 elemen iaitu; a. merefleks, b. merancang, c. bertindak dan
d. memerhati. relevan untuk kajian tindakn amalan yang melibatkan P & P dalam bilik darjah.
2. Gelung interaksi yang mempunyai 3 fasa; looking, thinking, action. Lebih sesuai untuk kajian tindakan penyertaan.

Jenis-jenis kajian tindakan:
1. Individu
2. Kolabaratif
3. Sekolah
4. Daerah

No comments:

Post a Comment